вторник, март 20, 2007

Невероятна книга.. приемам поръчки за справки


Дали съм мислил някога че книга със структурата и големината на телефонен указател ще ми е интересна.. Дори не ми е идвало наум..

А ето, сега държа в ръцете си такава книга и трудно мога да се откъсна от нея. Това е справочен списък на около 19 000 имена на участници в Македоно-Одринското опълчение.


Който не е наясно с историята да знае че това е доброволна част в българската армия през Балканската и Междусъюзническата война, комплектована изцяло от доброволци от Македония и Одринско. 19 000 имена - 19 000 съдби.

Всеки е даден с кратко резюме - име, родно място, къде е служил, дата на постъпване- дата на уволнение, ранявания, награди.



Ето малко интересни имена, на които попаднах:

БИОЛЧЕВ, Боян - 40 годишен, Прилеп, 6 Охридска дружина, записан на
20.11.1912г

ДЖЕРОВ, Александър - 35 г, Битоля, готвач, трета рота, четвърта
Битолска дружина, 2.10.1912 - 10.08.1913 г.

ШАТЕВ, Михаил, 46г. Кратово, сладкар, Трета Солунска Дружина - Роднина на тачения и в Македония Павел Шатев

ЮГОВ, Тано Митрев - 25г. , с Крива, Ениджевардарско

ВАПЦАРОВ, Иван - 35 г, Банско, търговец, войвода на чета, 13 Кукушка
дружина

РАДЕВ, Симеон, Ресен, журналист, щаб на 3та Солунска дружина, кръст
"за храброст"

ШАЛАМАНОВ, Тодор - 26 годишен, с. Белица, Разложко 2ра рота, 5та Одринска дружина 2.10.1912 - 10.08.1913, ранен, орден "За храброст" - 4 степен.


Приемам заявки за проверка на имена.. Давайте ми име, фамилия и родно място.. по другите параметри е трудно да се търси..

Update: Иван Попов, Ляски Неврокопско, войвода на партизанска чета, 4та рота, 9та велешка дружина, командир на сборната партизанска рота МОО, в опълчението от 18 септември 1912 до 18 декември 1913, в сръбски плен от 18 юли 1913 до 18 декември 1913 орден за храброст трета степен

.

14 коментара:

Даниела каза...

Аз искам. Но първо ще проверя "Хеликона" в Благоевград дали я има, за да не те ангажирам с досадности по изпращане.

Стойчо каза...

Заблежителното е, че македонскта статия в Уикипедията е е изключително постна, особено на фона на българската :-)

Търновец каза...

За хубавата статия в българската уикипедия мисля ,че голяма вина има един наследник на войводата Тане Николов от Хасково ;)

komitata каза...

Самата книга е трудно да се намери.. на мен самият ми трябваше около седмица да открия книжарница където би могло да я има плюс да я поръчам, плюс да им доставят една бройка специално за мен.. така че мога да помогна със справка за име, за което пиша в заглавието, но самата книга нямам идея как да откриете..

Книжарницата е Български книжици на Кристал.

Даниела каза...

Би ли проверил Иван Попов с.Ляски Неврокопско.

komitata каза...

Иван Попов, Ляски Неврокопско, войвода на партизанска чета, 4та рота, 9та велешка дружина, командир на сборната партизанска рота МОО, в опълчението от 18 септември 1912 до 18 декември 1913, в сръбски плен от 18 юли 1913 до 18 декември 1913 орден за храброст трета степен - ей, тоя бил голяма работа бе!

Даниела каза...

Благодаря ти!
Не знаех за пленяването и ордена. Той е бил един от костурските войводи през Илинденското въстание. 1912 година заедно с Чекаларов и Хр.Силянов повеждат чета отново към Костурско.http://knigite.abv.bg/hs/hs_c_1.html

Анонимен каза...

Хахаха няма ли кой да я качи тази книга в inet. Заслужава си труда!!
Сигурно 20-30% от сегашното население на Македония ще си намери дедовците тук.

Станислав каза...

Иван Попов(Попконстантинов)е бил фелдфебел в БА. Лично от Гоце е изпратен в Костурско за войвода през 1902г.Той ръководи похода на костурчани към Прилепско през ИПВ.Преди да се влее в МОО е войвода на чета №5, в Костурско.... Освен ордена за храброст е дигнат и чина му в армията ... В отряда на В.Чекаларов е през Междусъюзническата .. През ПСВ е командир на разузнавателно отделение ... абе дълга и широка е неговата .. до 15.09.1921, когато в Паша баир, над Драгалевския манастир, Витоша се ... самоубива

Анонимен каза...

Би ли проверил Димитър Яков Кьосев с.Загоричане Костурско.

toscheff каза...

Аз съм Асен Тошев - внук на Иван Попов от неговата дъщеря Невена Иванова Тошева по баща Попова. В нашето семейство, както от страна на майка ми, така и на моя вуйчо Константин Ив. Попов, версията за самоубийството на дядо ми - легендарния костурски войвода Иван Попов, подхвърлена за пръв път от профл Милетич през 1928 година, се отхвърля категорично. Има много довди за отхвърлянето на тази версия и аз съм готов да ги споделя с тези, които биха се заинтересували. Мейла ми е toscheff@abv.bg

toscheff каза...

Имам и още много други факти около дядо ми Иван попов, предадени ми от моята майка и моят вуйчо, които също бих могъл да съобщя на заинтересовани изследователи на тази бурна епоха. За сведение, ако някой би се учудил на това че съм внук, а не пра-пра внук на Иван Попов - дядо ми е роден както е известно през 1871 година, майка ми Невена е родена през 1911, когато той е бил на 40 години, а моята майка ме е родила през 1955 година, когато е била на 44 години. Вуйчо ми - Константин Попов доживя дълбока старосдт и почина през 2003 година на 91 годишна възраст.

Комитата каза...

За съжаление книгата не е у дома, просто нямам място да държа толкова литература на едно място, а и в момента планирам ремонт. Надявам се да не ви забравя, когато си я прибера обратно.

поправка на пожарогасител каза...

Книгата и на мен ми се вижда изключително ценна и интересна, но всъщност всяка книга е ценна и може да ни научи на нещо от което в живота си да имаме полза. Така е който не е наясно с историята да знае че това е доброволна част в българската армия през Балканската и Междусъюзническата война, комплектована изцяло от доброволци от Македония и Одринско. 19 000 имена - 19 000 съдби.Както и вие добре сте написали, имах късмета да попаднах на нея педи години, но не съм я чела цялата така подробно, просто не й беше момента като че ли, за което сега съжалявам.

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)