понеделник, март 03, 2008

Време е за неприятни въпроси.



Преди няколко дни изгоряха осем човека във влак. Искам да ви кажа че много се натъжих. И много се учудих.

Возих се сравнително скоро на влак и то в спален вагон, така че имам представа какво е отвътре. Там е работата, че не мога да свържа случилото се с това, което съм виждал по вагоните.

Ще ви споделя и нещо лично. Като ученик в 4-5 клас участвах в малолетна банда, която вандализираше вагони. Смятах го за много яко, макар че сега съжалявам за това, което съм правил. Трошахме прозорци, луминисцентни лампи, електрически табла, пръскахме се с пожарогасителите, палихме огньове по средата на купетата. Нито веднъж не успяхме да запалим вагон, независимо че въобще не ни дремеше за пожарната безопасност. Аз като любител на електрониката се бях снабдил с много реленца, крушчици, магнитчета и всякакви други дефицитни дреболийки.

Първо. Какво толкова гори в тези метални кутии? Вагонът няма двигател и резервоар с бензин, че да ИЗГОРИ НАПЪЛНО за 10 минути и то СПРЯЛ! Опитайте се да подпалите тролейбус да ви видя. И за колко време ще изгори.

Второ. Прочетох също, че вагоните не били просто някакви гробници. Наистина, били стари вагони, производство на ГДР (т.е. с качество, много по-добро от съветското) и минали съвсем наскоро ОСНОВЕН РЕМОНТ. Това означава, че са били ремонтирани съгласно някакви европейски изисквания (поне се надявам де). А от много гледане на discovery channel знам, че всички материали за седалките и облицовките във влакове и самолети се изработват от специални трудногорими материали. А ако не са били, някой е одобрявал, подписвал и приемал извършения ремонт. Много интересна посока на разсъждения...

Трето. Температурата на горене. Температурата е била толкова висока, че алуминият от рамките на прозорците се е стопил (!), а вагоните са хлътнали по средата. И всичко това от няколко легла и няколко шперплата? Дали не е имало и по-сериозно гориво.

Четвърто. Два от три пожарогасителя не са работели. При положение, че вагоните са след основен ремонт? И че преди всеки курс се проверяват?

Пето. Заключени врати. БДЖ и полицията не могат да се справят с охраната на влаковете. Все едно сме в Дивия Запад. Крият пожарогасителите, защото някой може да ги открадне. Организацията на охраната и противопожарната защита на влаковете не е работа на кондукторите. Кой отговаря за това?

Шесто. Колко време е необходимо на пожарната и БДЖ да реагират при пожар в ЕДНО КУПЕ преди да се е превърнал в трагедия?

Разбрахме, че Кремиковци не можело да се спира, защото БДЖ щяло да спре. На мен лично няма да ми е мъчно за БДЖ. Да се дадат на концесия маршрутите и веднъж за винаги да приключим с тая комедия, наречена държавни предприятия.

И да ви кажа честно, пред такива "празненства" за трети март, предпочитам националния траур.

8 коментара:

injinera каза...

Ima naistina neshto gnilo v taja rabota. maj obache niama da razbereme kakvo se e sluchilo.

Радан Кънев каза...

Доколкото разбрах, има отопление на мазут - не ми е достоверна информацията, просто това срещнах като обяснение.

За заключените врати ще пиша по-късно днес.

Да бяха затворили БДЖ отдавна...

komitata каза...

Значи ако вагонът вече гори силно и се запали мазута — ок, но опитвал ли си се да запалиш мазут собственоръчно. Тежка задача. Можеш да си гасиш цигарите в него и пак няма ефект.

Nick Angelow каза...

в такъв случай, единственото логично обяснение остава умишления палеж. с каква цел -- не мога да кажа, но от въпросите, които задаваш и това, което споделяш, това беше първото, което ми хрумна.

даже и да е имало мазут за отопление, той надали е бил в такова количество, че да предизвика такива поражения, каквито се виждат на снимката.

dzver каза...

Изгорели са 2 вагона - мисля си, че нещо в основния ремонт е било гнило, че някой материал е бил леснозапалим. Ще се чуе.

Радан Кънев каза...

Въпросът е КАКВО се е нагряло толкова, че да запали шперплати, смоли и т.н.

Веднъж тръгнал огънят, той не се спира - накрая горят и всички смазки, пласмаси и уплътнения, и то с ужасна температура. Насмоленият шперплат е също изключително опасен.

Но всичко е тръгнало или от одеала, чаршафи, дрехи, багаж (малко вероятно) или от "отоплителните клетки" на вагона - какво ли значи това? Някой знае ли как се отоплява вагон? - които са прегрели и са запалили подовата настилка (шперплат и линолеум?)

Странни версии...

komitata каза...

Да не забравяме че са изгорели ДВА вагона.
Интересно ми е как се е прехвърлил огъня толкова лесно към втория вагон.

Анонимен каза...

За мен две са вероятните причини - неизправна инсталация - електрическа или отоплителна и някой задрямал или пиян пушач. Наскоро два пъти пътувах със спален вагон до Бургас и обратно. Първия път, когато пуснаха отоплението стана горещо като в сауна и трябваше да отворим прозорците за да можем да дишаме. Втория път ме настаниха в кушет, въпреки че билетът ми беше за спален. Аргумент - развалено било отоплението на спалния вагон. Изумлението ми беше голямо - само един спален вагон ли имат в депото? Шафнерът ми каза: "Нямате представа какво е... Моля ви, пишете жалби, дано някой ви чуе и се стресне!" И уж е забранено да се пуши в купетата, а и в закона уж пише че пушенето е забранено "на публично място". Та влаковете нима не са публично място? Почти не се дишаше през цялата нощ от пушещите и в коридора и в купетата, но никой не им прави забележка. Да не говорим,че повечето прозорци и в коридора и в купетата не се отварят (или ще трябва да сте поне Дан Колов, за да успеете да ги отворите). За вратите няма защо и да говорим, сигурно всички сте видяли в новините по телевизията вратата, която бешевързана с верига и заключена с катинар. За какъв основен ремонт говорим тогава? И кой контролира как и с кави материали се прави ремонтът? Най-вероятно материали се доставят от фирма, спечелила конкурса по правилото "Името на победителя трябва да бъде..." Та затова теорията на управляващите, че министърът и шефът на БДЖ нямат пряка вина не издържа критика. Рибата мирише от главата. Значи те не са си подбрали екипите, не упражняват нужния контрол и носят главната отговорност! Но не ги е еня по две причини: първо нито те, нито близките им не пътуват с влак, а с луксозните си коли (дето пак ние плащаме!); второ ние не сме май гражданско общество, а сме стадо, което не мисли с главите си, когато дойдат избори пък и не им търсим отговорност, когато оплескат нещата, все едно за какво се отнася!

Споделените неща на Комитата

Виж какво споделям , заслужава си повече от това, което пиша. (старите споделени неща)